Black Friday & Cyber Monday -pohdintaa

Viime päivinä sähköpostit ja sosiaalisen median feedit ovat täyttyneet lukuisista tarjouksista jokaisesta tuoteryhmästä, lisäravinteista vaatteisiin ja kirjoista autoihin. Myönnän, että itseänikin houkuttelevat kauniit tarjouksessa olevat tuotteet, ”vitsit kun on hieno paita ja nyt vielä -50%!”. Tänä vuonna olen kuitenkin miettinyt vielä uudestaan, ja palauttanut hetken mielijohteesta sovituskoppiin viedyn paidan takaisin paikalleen.

On mielenkiintoista, miten markkinat ja mainonta kansainvälistyvät ja kuinka ne vaikuttavat suomalaisiinkin kulutustottumuksiin. Esimerkiksi tämän viikonlopun Black Friday &  Cyber Monday ovat alunperin Yhdysvalloista lähtöisin olevia ilmiöitä. Thanksgiving- juhlapyhän jälkeinen supertarjouksien päivä Black Friday on jo 1930- luvulta asti villinnyt ihmisiä ja saanut tuhannet liikkeelle taistelemaan tarjouksista. Suomessa nämä tarjoukset tuntuvat olleen voimassa jo koko tämän viikon ajan.

On luonnollista, että tarjouksista innostutaan ja toki on oman elämän taloustasapainon kannalta järkevääkin keskittää ostoksia, varsinkin suurempia hankintoja tilanteisiin, kun tavaraa saa halvemmalla. Ja se on esimerkiksi opiskelijan näkökulmasta erittäinkin tarpeellista. Jos tietokone menee rikki, on sijoitus uuteen suuri. On kuitenkin erotettava todellisen tarpeen ja ostosmanian ero.

On tutkittua, ja myös henkilökohtaisesti todistettua, että kaupoissa soitetaan menevää musiikkia, jotta ihmisille tuli jotenkin vilkkaampi olo ja ostoksia tehtäisiin enemmän. Monien kauppojen tarjouskampanjoissa on yleensä juontajat, jotka luettelevat erikoistarjouksia, tai sitten jokin tuote voi olla vain tietyn ajanjakson päivästä supertarjouksessa. On helppoa kulkea ja tulla vedetyksi tähän kulutusjuhlaan, koska ”ajattelinkin, että tarvitsen uudet housut” tai ”nyt minun lempihajuvesi on hurjassa alennuksessa, ostan säästöön”. Myönnetään, olen tehnyt näin ja tottakai. Se on ihan luonnollista ja sitten olen hetken aikaa onnellinen uusien tavaroideni kanssa.

Mutta toinen asia on, miten voisi toimia paremmin tai tehdä parempia valintoja yhteiskunnan kestävyyden kannalta. Bisness ja kestävä kaupankäynti eivät aina tunnu kulkevan käsi kädessä. Jos koko ajan, arjen pyöriessä pitäisi vaikka listaa vaatteista mitä oikeasti tarvitsee, on tarjouksien tullessa helpompi oikeasti ostaa vain sen mitä tarvitsee, ja jättää turha rahankulutus ja tuotteet.

Tähän vinkkiin liittyy vielä se, että etsii jo aikaisemmin jonkun tietyn, laadukkaan tuotteen, joka tulee kestämään pidempään. Ja perustelee itselleen, miksi on parempi, että ostan ehkä hiukan kalliimman mutta paremmissa oloissa tuotetun, kestävistä materiaaleista tehdyn tuotteen. Sitä ei ole vaikea tajuta ja varmasti kaikki voivat allekirjoittaa tämän tavoitteekseen. Ongelma on toteutuksessa. Tuotteiden hinnat ja kauppojen värikkäät ja joka sesongin uudet tuotteet aina vetävät puoleensa. Mutta jos koittaa pitää pintansa, voi esimerkiksi välttää Black Fridayn kaltaisen shoppailujuhlan ja ottaa siitä jotain hyvää irti: ostaa tarjouksesta sen kestävän tuotteen, jonka oikeasti tarvitsee ja josta on jo aiemmin ottanut selvää.

Rentouttavaa sunnuntai-illan jatkoa kaikille!

– Anna & Maria

One Reply to “Black Friday & Cyber Monday -pohdintaa”

  1. Ostin joululahjoja says: Vastaa

    Listan pitäminen on muuten hyvä tapa! Kun on jatkuvasti takaraivossa hankintoja, joiden ostamista on miettinyt pitkään, voi hyvällä omatunnolla ostaa ko. tuotteita kun tarjouskampanja iskee vasten kasvoja. Black friday on herättänyt itselle samoja ajatuksia joista postauksessa puhuitte.